Навчальні програми, за якими здійснюється освітній процес в закладі дошкільної освіти

інваріативної складової Базового компоненту дошкільної освіти

Комплексні, спеціальні програми Парціальні програми (схвалені МОН України, регіональні)
«Дитина», освітня програма для дітей від 2 до 7 років.

Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату (розділ "Адаптивне фзичне виховання та оздоровлення")

Програма «Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення», Кравцова І.В., Стахова Л.Л.
Парціальна програма розвитку дитини від 2 до 6 років через гру " Творці майбутнього"
Музично-казкові намистинки: оздоровчо-освітня робота з дітьми четвертого року життя: програма і методичні рекомендації, І.Є. Трофімченко, І.А. Малашевська, Н.Г. Сімон.

Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку, Л.І. Зайцева

Програма з фізичного виховання для дітей раннього та дошкільного віку «Казкова фізкультура», М.М. Єфименко.

Парціальна програма для дітей старшого дошкільного віку «Комп'ютерна грамота для малят», В.В. Семизорова, О.В. Вайнер, О.М. Болотова.

Освітня програма «Дитина»: зміст і структура

Освітня програма «Дитина» розроблена на основі Базового компонента дошкільної освіти і враховує сучасні вимоги до змісту дошкільної освіти. Вона структурована за принципами інваріантності та варіативності, що дає змогу відійти від традиційної системи занять і сприяє інтеграції різних видів діяльності та робить їх більш наближеними до реального життя й актуальних інтересів дітей.

Метою дошкільної освіти є формування основ світогляду цілісної життєво активної гуманістично спрямованої особистості – громадянина демократичного суспільства, який у своїй життєдіяльності буде сповідувати національнокультурні, загально-людські та громадянські цінності.

Серед особливостей змісту освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина»:

  • гармонійний розвиток дитини, а не цілеспрямована підготовка до школи
  • гармонійне поєднання традиційних та нетрадиційних форм роботи
  • інтеграція різних видів діяльності.

Варіативна та інваріантна частини програми «Дитина»

Програма «Дитина» змістовно розподіляється на варіативну (вибіркову) та інваріантну (обов’язкову) частини.

До інваріантної входять такі розділи:

  • Перша молодша група «Крихітки»
  • Друга молодша група «Малята»
  • Середня група «Чомусики»
  • Старша група «Фантазери-мрійники»
  • «Дослідники»

Варіативна частина містить такі розділи:

  • Програма "TIP-TOP English"
  • Дитяче експериментування та винахідництво
  • «Шахи»
  • «Хореографія»

Як систематизовано зміст програми «Дитина»

У програмі «Дитина» матеріал розподілено за такими віковими категоріями:

  • «Крихітки» (третій рік життя) — перша молодша група
  • «Малята» (четвертий рік життя) — друга молодша група
  • «Чомусики» (п’ятий рік життя) — середня група
  • «Фантазери-мрійники» (шостий рік життя) — старша група
  • «Дослідники» — сьомий рік життя.

У програмі «Дитина» вихователі та батьки дошкільників знайдуть відповідь на такі запитання:

  • Як організувати життєдіяльність дітей в залежності від їх віку? Зокрема:
    • Орієнтовний розподіл часу на заняття, розваги та відпочинок у будні та вихідні (осінньо-зимовий та весняно-літній періоди)
    • Допустиме навчальне навантаження на дітей — кількість годин на тиждень в залежності від форми групової роботи
  • Яким способом загартувати, оздоровити дитину та виховати в ній культурно-гігієнічні навички?
  • Які вправи та ігри можна використати під час фізичних занять?
  • Що потрібно для розвитку мовленнєвих умінь?
  • Що повинна знати дитина про соціум?
  • В які ігри цікаво та корисно грати дітям?
  • Що повинна знати дитина про об’єкти та явища природи?
  • Яким чином розвинути вміння орієнтуватися в сенсорно-пізнавальному просторі?
  • Які літературні, образотворчі та музичні твори можна використовувати на заняттях?
У програмі «Дитина» є вправи, заняття, ігри та теоретична інформація, яку можна використовувати, організовуючи навчально-виховний процес.
Увесь матеріал програми підібраний відповідно до потреб, які має дитина у ранньому, молодшому, середньому та старшому дошкільному віці та особливостей її психічного й фізичного розвитку.

Де й кому варто використати програму «Дитина»

Програма «Дитина» адресована працівникам закладів дошкільної освіти, методистам, батькам дошкільників, студентам педагогічних вишів, аспірантам та усім, хто цікавиться розвитком дітей дошкільного віку. Вона реалізує Базовий компонент дошкільної освіти, використовувати її варто під час організації роботи в дитячому садку, а також під час занять вдома.

Програма «Дитина»:методичні рекомендації

Методичні рекомендації до програми «Дитина» укладено відповідно до її розділів з урахуванням пріоритетів освітньої діяльності сучасних закладів дошкільної освіти. Видання містить методичні поради та практичні розробки, що сприяють реалізації освітніх завдань Програми, утворюючи з нею єдиний програмно-методичний комплект. У методичних рекомендаціях детально розглянуто підхід до організації освітнього процесу з дітьми дошкільного віку, запропоновано методи та прийоми для реалізації завдань у кожній освітній лінії. Також методичні рекомендації до програми «Дитина» представляють варіативні форми взаємодії дітей з іншими учасниками освітнього процесу, а також нові підходи до співпраці з батьками. Ці рекомендації дають змогу педагогам і батькам ефективно сприяти розвитку особистості дитини, забезпечуючи комфортне, інтелектуальне та емоційно збагачене дитинство. Вони орієнтовані на виконання ключових положень Базового компонента дошкільної освіти та завдань програми «Дитина».

Кiлькiсть переглядiв: 0